RSS

Mar Mar Aye – 393

11 Sep

“ေျပာျပစရာေတြလည္း တပံုႀကီးရိွေသးတယ္” အမွတ္ (၃၉၃)

၁၉၇၄ နဲ႔ စင္တင္ဂီတ
မာမာေအး
စက္တင္ဘာ ၁၁၊ ၂၀၁၁

photo: kyi may kaung

 

BBC က အသံလႊင့္ခ့ဲသည့္ ေဆာင္းပါးကုိ ျပန္လည္ ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။

ေသာတရွင္မ်ား က်န္းမာေတာ္မူၾကပါစရွင္
မာေအးခ်စ္တဲ့ေသာတရွင္ေတြ ဂီတ၀ါသနာရွင္ေတြအားလံုး မာေအးရဲ႕အသံေလး ၾကားရတဲ့အခါမွာ ကိုယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းလိုက္ပါတယ္။

ေသာတရွင္တို႔ေရ – အရင္တပတ္က နားေထာင္မိတယ္ ဆုိရင္ျဖင့္ ကုိယ့္ဂီတ ေလာကမယ္ ကုိယ့္အခ်င္းခ်င္း ယဥ္ေက်းမႈ မတိမ္းေစာင္း မေခါင္းပါးရေအာင္လုိ႔ ေဖ်ာင္းဖ် ကြပ္ကဲြေစခ့ဲတ့ဲအတြက္ ကုိယ့္လူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ တစ္ကြက္ေကာင္းက်ဳိး ရနုိးနုိးနဲ႔ ေရွ႕တုိးေဆာင္ရြက္ခ့ဲၾကပါေသာ္လဲ အမုန္းဘဲ အဖတ္တင္လာလိမ့္မယ္ ဆုိတာ မွန္းဆနုိင္မယ္ ထင္ပါတယ္ရွင္။ အခုလဲ ေခတ္ႀကီးက ေျပာင္းလဲြေနတာဘဲ ဆုိျပီး ေရးနည္းဆုိနည္း စင္ေပၚတင္ဆက္နည္းေတြမွာ ကုိယ့္ျပည္တြင္းျဖစ္ ရုိးရာ ဂီတေတြကုိ မေတြ႔ရသေလာက္ ျဖစ္လာတာ ျမိဳ႕ႀကီးေတြဆုိ ပုိေတာင္မွ သိသာပါေသးတယ္ေနာ္။

အခုလုိ အေျခအေနမ်ဳိး ဆုိက္လာလိမ့္မယ္ ဆုိတာ မာေအးတုိ႔ေခတ္က ဂီတသမားေတြမွ ခံစား သိျမင္ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး၊ နန္းတြင္း ေတာ္၀င္ ဂီတသမားႀကီးေတြလဲ သိခ့ဲၾကလုိ႔ ႏႈတ္တုိက္ အာဂုံ ျမန္မာ့ေတးစုံကုိ ထိမ္းထားၾကပါ၊ သိမ္းထားၾကပါ၊ ရင္ထဲမွာ က်န္မွ တာရွည္ခံလိမ့္မယ္ လုိ႔ လက္ဆင့္ကမ္းရင္း မွာခ့ဲၾကပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ တဆင့္ကေန တဆင့္ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ သယ္ေဆာင္လာခ့ဲတာ ေခတ္ေတြလဲ ျဖတ္၊ စစ္ေတြလဲ ျဖတ္ခ့ဲျပီေပါ့ရွင္။ ဂီတသမားမွ မဟုတ္ပါဘူး၊ ျမန္မာျပည္သူလူထုကလဲ စား၀တ္ေနေရး ခုေလာက္ စိတ္မေအးစရာမွ မရိွဘဲ။ ဘာေလးလုပ္လုိက္ လုပ္လုိက္ သီခ်င္းကေလး တေအးေအး ေနတတ္ခ့ဲတ့ဲသူေတြ ျဖစ္ေတာ့ သီခ်င္းႀကီးႀကိဳက္တ့ဲသူကလဲ သီခ်င္းႀကီး၊ ကာလေပၚႀကိဳက္တ့ဲသူကလဲ ကာလေပၚ၊ အထူး မက်က္ရဘဲ ႏႈတ္တုိက္ရေနသလုိဘဲေပါ့။ အားလုံးဟာလဲ ဗမာသံ ဗမာသီခ်င္း ဗမာစကားလုံး ရွင္းရွင္းခ်ည္းပါဘဲ။

အသံလႊင့္ရုံကလဲ တရုံထဲ ရိွတာ မဟုတ္လား။ တျခားက ေကာ္ပီဂီတ ဆုိတာ ေရဒီယုိျဖတ္ဖုိ႔ ေ၀းေသး၊ ခြင့္ကုိ မျပဳခ့ဲတာပါ။ (၁၉၆၅) ခုႏွစ္အထိ နုိင္ငံျခား သီခ်င္းအလုိက္ ဗမာစာ သြင္းထားတ့ဲ သီခ်င္းမ်ဳိးကုိ ခြင့္မျပဳခ့ဲတာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ ေျပာနုိင္သလဲ ဆုိရင္ေတာ့ ကုိယ့္ေတြ႔ႀကဳံရလုိ႔ပါ လုိ႔ ေျပာရမွာေပါ့ရွင္။ မာေအးရဲ႕ ဒီသီခ်င္းေလး နားေထာင္ၾကည့္ပါဦး။ ျပီးေတာ့ ဆက္ေျပာတာေပါ့။

လိႈင္းကေလးေတြ ေဖြးကာ ေဖြးကာ ျပာေသာေကာင္းကင္ေအာက္မွာ ခ်စ္စရာ ဆည္းဆာ xxx ခ်စ္တ့ဲသူႏွစ္ဦးမွာ ျမဴးကာ ၾကည္ႏူးႏွစ္သိမ့္လ်က္ပါ ခ်စ္စရာ ဆည္းဆာ xxx တူေမာင္မယ္ အၿပဳံးရိပ္ ယွက္ျဖာ သာသာယာ ခြန္းတုန္႔စကားလႊာ၊ ၾကည္ျဖဴစြာ ထားဂတိဆုိကာ ေျပလည္ျပီးအခ်ိန္မွာ xxx လိႈင္းကေလးေတြ ေဖြးကာ ေဖြးကာ ျပာေသာေကာင္းကင္ေအာက္မွာ ခ်စ္စရာ ဆည္းဆာ xxx တဦးမ်က္ႏွာ တဦးကၾကည့္ကာ ရႊင္ျမဴးအားရ ၀မ္းသာ လန္းေ၀ဆာ xxx ဆယ္ဆယ္ကမၻာ မခဲြရက္ပါ၊ အသဲႏွလုံးမွ ဆုံးျဖတ္ကာ ၾကင္ၾကင္နာနာ တဦးလက္ကုိတဦးက ယွဥ္တဲြ ခ်စ္စရာ့ဆည္းဆာ – အုိ ခ်ိန္ဆည္းဆာ xxx
(ဆည္းဆာမွ)

ဆည္းဆာ သီခ်င္းေလးပါရွင္၊ ဇမၺဴရစ္ေရႊမွာ ျပန္ဆုိထားတ့ဲမူပါ၊ မွတ္မိဦးမွာပါေနာ္။ တခ်ဳိ႕ ပရိသဒ္ေတြက ဒီသီခ်င္းကုိ ေကာ္ပီသီခ်င္းလုိ႔ ထင္ေနၾကတယ္ ရွင့္။ မဟုတ္ပါဘူး။ မာေအး ဆုိထားတ့ဲ တေရးခ်စ္ခြင့္ ျမင္ရနုိး တုိ႔၊ ေသွ်ာင္ေနာက္ ဆုံထုံးပါ တုိ႔၊ ဆယ္မုိးဆယ္ေႏြ ေမွ်ာ္ေလေလေ၀း တုိ႔၊ ခ်စ္သူ႔နယ္ေျမ တုိ႔၊ တေန႔ေတာ့ ေမာင္ျပန္လာမည္ တုိ႔နဲ႔ တျခား နာမည္ေက်ာ္ ‘ထား’ တုိ႔ ‘စႏၵရားခ်စ္ေဆြ’ တုိ႔ ‘ေမာင္ေမာင္ႀကီး’တုိ႔အတြက္ သီခ်င္းေတြ အမ်ားႀကီး ေရးစပ္သြားခ့ဲတ့ဲ ဂီတစာဆုိ ကုိေလးညြန္႔ ကုိယ္တုိင္ေရး သီခ်င္းေလးသာ ျဖစ္ပါတယ္ရွင္။ ဂီတသံစဥ္ ညင္သာကူးေျပာင္း တအိအိ ျငိမ့္ေညာင္းလွပ အကြက္က်ေတာ့ နုိင္ငံတကာ ေတးတပုဒ္က ေရြးထုတ္ယူေရးတယ္လုိ႔ ထင္လုိက္မွာေပါ့ေလ။ ျမန္မာ့အသံႀကီးကလဲ ဒီလုိဘဲ သံသယျဖစ္လုိ႔ ျပန္ေတာင္ စစ္ေဆးခံရတ့ဲ သီခ်င္းပါဘဲ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ (၁၉၆၅) ခုႏွစ္ကပါ လုိ႔ သက္ေသထူနုိင္တာပါရွင္။ မူလ အသံလႊင့္စဥ္က ေရွ႕ဆုံးအေတာေနရာက သံစဥ္အလုိက္ကုိ စာမပါ – အသံခ်ည္းဘဲ ႏႈတ္ခမ္းပိတ္ဆုိတ့ဲနည္းမ်ဳိး – အဲ (ဟမ္း) လုပ္တယ္လုိ႔ ေခၚတ့ဲ အသံမ်ဳိးနဲ႔ အဖဲြ႔က လုိက္ဆုိထားတာပါ။ အဲဒါကုိေတာင္ ဗမာနည္းဆုိ ပုံမ်ဳိး မဟုတ္တယ္ရယ္လုိ႔ ျဖဳတ္ခုိင္းတာနဲ႔ တခါျပန္ျပီး အသံသြင္းေပးခ့ဲရပါတယ္။ အမွတ္တရေပါ့ေနာ။ ကမၻာေက်ာ္အဆုိေတာ္ ဂ်ိန္းေမာ္ဂင္ ဆုိထားတ့ဲ ‘စတားတတ္(စ)’ သီခ်င္းအစပုိင္းရဲ႕ ေရးနည္းမ်ဳိးနဲ႔ ေရးခ့ဲတ့ဲ သီခ်င္းလုိ႔ ေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလုိဘဲ တျခားနုိင္ငံက ႀကိဳက္တ့ဲ သုံးတတ္တ့ဲ ဂီတသံမ်ဳိးေတြကုိ ေက်းဇူးရွင္ ျမ၀တီအဖုိးတုိ႔ လက္ထက္မွာ ယူျပီး စစ္ဆုိတာမ်ဳိး ေတြ႔ရပါတယ္။ ေခတ္တုိင္းမွာလဲ ရိွခ့ဲတာပါဘဲ။ ကေန႔ အေျခအေနကေတာ့ လြန္တာေပါ့ လုိ႔ေတာင္ ေျပာထုိက္တယ္မုိ႔လား။ ေမ့ထားလုိ႔ကလဲ မရ ခက္ပါ့၊ ခက္ပါ့။ အရုိးကုိ အရြက္ဖုံးရင္ ဗမာ့ဂီတ အမ်ဳိးျပဳန္းနုိင္လုိ႔ ဂီတဖက္သား သတိထားမိသူမ်ားက ဂဂၤါေရအယာဥ္ကုိ က်ဴပင္နဲ႔ တားရတာမ်ဳိးျဖစ္ျဖစ္ေပါ့ရွင္။ ယုိေပါက္လုိက္ရွာ အႀကံေပး၊ က်ဳိးစားၾကပါေသးတယ္။ ပရိသဒ္ဆီေရာက္တ့ဲ ေတး၀င္ေပါက္ဟာ အစက ျမန္မာ့အသံတခုထဲပါ။ ေနာက္ေတာ့ စာေပစိစစ္ေရးအဖဲြ႔ ဆုိတာကုိ စာအုပ္စာေပေတြလုိဘဲ အရုပ္ေတြ အသံေတြနဲ႔ တဲြေနတ့ဲ သီခ်င္း စာစစ္ဖုိ႔ရာ တင္ျပရပါေရာ။ စာသားအေပၚမွာေတာ့ အဆုိအမိန္႔ေတြနဲ႔ ညိွႏိႈင္းဆုံးျဖတ္လုိ႔ ရေပမယ့္ အသံဖက္က်ေတာ့ စစ္ေပးတ့ဲအရာရိွက ဘာသိမွာလဲ။ စာသားက သူတုိ႔နဲ႔ လက္ရိွ ေပၚလစီနဲ႔ မညိစြန္းဘူး ဆုိရင္ ထုတ္ေ၀ေစသတည္း ျဖစ္သြားတာကုိး။ အစုိးရ႒ာနခ်င္း ဘယ္သင္းက ဘယ္လုိ ဆုိတာ မသိၾကလုိ႔ တေပါက္ကပိတ္ တေပါက္ကဖြင့္ ျဖစ္သြားတာေၾကာင့္ ပုိျပီး လူထုထဲ ေရာက္တ့ဲသေဘာလဲ ပါေနတာ ေတြ႔ရတယ္။

ျပီးေတာ့ (၇၄) ခုႏွစ္က အေျခခံဥပေဒ ဆုိတ့ဲ ကိစၥ ရပ္ကြက္အသီးသီး ျမိဳ႕ရြာအစုံစုံ စုန္ဆန္ေၾကာ္ျငာ ဖြင့္တ့ဲအခါ အႏုပညာရွင္အသီးသီးလဲ ပါရတာကုိး။ ေခတ္ေပၚ စတိီရီယုိ ဆုိတ့ဲ ကေလးေတြက ဒုိးပတ္သံကုိ စာကပ္တ့ဲ ‘မဲရုံ မဲရုံကုိလာ တျပည္လုံး မဲဆႏၵနဲ႔’ လုိ႔ စဆုိရတ့ဲ သီခ်င္းေလးက အခ်ိန္ကာလအလုိက္ လူေတြ ခုိက္ၾက ႀကိဳက္ၾကျပန္ေတာ့ သူတုိ႔လဲ ကူၾကတာဘဲ ဆုိတ့ဲသေဘာနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ပေဒသာ ေလဟာျပင္ရုံႀကီးမွာ ယဥ္ေက်းမႈ ကဇာတ္ ျမန္မာ့အသံ ေခတ္ေပၚ တူရိယာအဖဲြ႔နဲ႔ အဆုိေတာ္မ်ား၊ ဂီတေကာင္စီ၀င္ ျပင္ပက နာမည္ေက်ာ္ အနုပညာရွင္မ်ား၊ သဘင္ေကာင္စီ၊ ရုပ္ရွင္ေကာင္စီ၀င္မ်ားနဲ႔အတူ စင္ေပၚမွာ ေဖ်ာ္ေျဖခြင့္ ေပးခ့ဲတာကေတာ့ ဂီတေကာင္စီ နာယက တာ၀န္ခံအျဖစ္ ႀကီးၾကပ္ ေဆာင္ရြက္ခ့ဲတ့ဲ ‘မွဴးသေျပ’ ေခၚ ဗုိလ္မွဴးႀကီး အရမ္းသန္းညြန္႔ လက္ထက္မွာျဖစ္ပါတယ္။

 
Leave a comment

Posted by on September 11, 2011 in Mar Mar Aye

 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: