RSS

Than Win Hlaing – Maung Su Shin

13 Sep

ေမာင္ဆုရွင္ (သို႔မဟုတ္) စာေပပန္းၿမိဳင္လယ္မွ ဥယ်ာဥ္မွဴး
သန္း၀င္းလႈိင္ စက္တင္ဘာ ၁၂၊ ၂၀၁၁



ဆရာေမာင္ဆုရွင္ကို လူခ်င္းစသိသည္ကား ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ေလာက္ကျဖစ္သည္။ ယခုျပန္တြက္လွ်င္လွ်င္ ၃၈ ႏွစ္ သို႔ တိုင္ခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ စတင္ သိကြၽမ္းခဲ့သည့္ေနရာကား ျမန္မာ့အသံအေဆာက္အဦအတြင္းရွိ စတူဒီယိုခန္းမ ၌ ျဖစ္သည္။


က်ေနာ္သည္ အထက (၂) လႈိင္ၿမိဳ႕နယ္မွ အထက္တန္းေက်ာင္းသားမ်ားကိုယ္စား ျမန္မာ့အသံမွ စီစဥ္တင္ ဆက္ခဲ့ေသာ ‘သုတပေဟဠိ’ ေရဒီယိုအသံလြင့္က႑၌ ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပဳိင္ခြင့္ရခဲ့သည္။ က်ေနာ္ႏွင့္အတူ ရန္ကုန္တိုင္းအတြင္းရွိ အျခားေက်ာင္းသားေက်ာင္းသူ (၄) ဦးလည္း ၀င္ေရာက္ယွဥ္ၿပဳိင္ၾကသည္။ က်ေနာ္တို႔ အားလံုး ဆရာေမာင္ဆုရွင္လစဥ္ေရးသားခဲ့ေသာ ‘ဒို႔ေက်ာင္းသား’ စာေစာင္မွ ‘သိပၸံေလာက’ က႑ကို ဆရာေမာင္ဆုရွင္ကိုယ္တိုင္ေမးျမန္းသည့္ သုတပေဟဠိအေျဖညွိၾကသည့္ အစီစဥ္ျဖစ္သည္။

ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ဆရာ့ကို ခင္မင္ရင္းႏွီးသြားခဲ့သည္။ ဆရာသည္ ထိုစဥ္ကစာေပဗိမာန္၌ စာတည္းအျဖစ္ အမႈထမ္းေနသည္။ အားလပ္သည့္အခ်ိန္တိုင္း ဆရာ့ထံ၀င္ေရာက္လည္ပတ္ရင္း စာေပဗဟုသုတမ်ား ဆည္းပူးခြင့္ရခဲ့သည္။ ဆရာသည္ စာေပဗိမာန္အေပၚဆံုးအထပ္ရွိ ၀န္ထမ္း အိမ္ယာ၌ပင္ ေနသည္။ လူခ်င္းဆံုတိုင္း စာေပဗိမာန္ထုတ္စာအုပ္အသစ္မ်ားႏွင့္ ဆရာဖတ္ၿပီးသည့္ စာအုပ္အေဟာင္း ေကာင္း ႏိုး ရာရာမ်ားကို လက္ေဆာင္အျဖစ္ ေပးေလ့ရွိသည္။ ဆရာႏွင့္ ႏြယ္ငင္ဆက္စပ္၍ ဆရာမိသားစုႏွင့္ပါ ရင္းႏွီးခင္မင္သြားသည္။

ဆရာသည္ အသားျဖဴ၍ ခန္႔၏။ တည္ၾကည္၏။ စာေပသိကၡာအျပည့္ရွိ၏။ စာေကာင္း ေပေကာင္းမ်ား ကို ေမြးထုတ္သလို၊ စာေပအေပၚ၌လည္း သစၥာရွိသူျဖစ္သည္။ ဆရာသည္ (၃) လ တႀကိမ္ထုတ္ ‘သုတပေဒ သာ’ မဂၢဇင္းႏွင့္ ၁၉၇၈ ခုႏွစ္က စတင္ထုတ္ေ၀ခဲ့ေသာ ‘ျမန္မာ့ စြယ္စံု က်မ္းႏွစ္ခ်ဳပ္’ တို႔ကို စတင္ေမြးဖြားေပး လိုက္သည့္ စာေပဥယ်ာဥ္မွဴးျဖစ္သည္။

ဆရာသည္ ဥပဓိ႐ုပ္ေျဖာင့္သလို၊ အေဟာအေျပာလည္းေကာင္းသည္။ ဆရာ့အသံက ဆြဲအားေကာင္းလွသည္။ စကားလံုးမ်ားရွင္းလင္းတိက်သကဲ့သို႔ ေလယူေလသိမ္းသိမ္ေမြ႕သည္။ ဆရာေဟာေျပာလွ်င္ မည့္သည့္ အေၾကာင္းအရာကိုပင္ ေျပာေျပာ၊ အခ်က္အလက္မ်ား ေဘးသို႔ ထြက္သြားသည္မရွိ စုစုစည္းစည္း က်စ္က်စ္ လစ္လစ္ႏွင့္ အစ၊ အလယ္၊ အဆံုး အခ်ိတ္အဆက္မိမိ ေဟာေျပာတတ္သည္။ ဆရာသည္ ျမန္မာ့အသံ၌ ‘သိပၸံပညာသိေကာင္းစရာ’ က႑ကို ႏွစ္ေပါင္းသံုးဆယ္ေက်ာ္ တာ၀န္ယူအသံလႊင့္ခဲ့သည္။

ဆရာသည္ လံုးခ်င္း၀တၳဳေရးသည္ျဖစ္ေစ၊ ေဆာင္းပါးေရးသည္ျဖစ္ေစ၊ အခ်က္အလက္ေ၀ေ၀ဆာဆာႏွင့္ အခ်က္က်က် ေရးတတ္သည္။ သို႔ကလို ေရးတတ္ရန္ဆရာသည္ အခ်က္အလက္မ်ားကို အစုအေဆာင္း လည္းေကာင္းမြန္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း က်မ္းဖတ္ထက္ က်မ္း ျပဳခက္သည့္ က်မ္းျပဳထက္ က်မ္းစုခက္သည္ ဟု ဆိုၾကသည္မဟုတ္လား။

ဆရာသည္ အေရးအသားအစုအေဆာင္းေကာင္းရံုမွ်မက ျပဳစုျခင္း၊ တင္ျပျခင္းလည္းေကာင္း၍ ဘာသာျပန္ လည္း ေကာင္းမြန္ေပသည္။ ဆရာႏွင့္ ရင္းႏွီးရာမွ ဆရာ့ဘ၀မွတ္တမ္း တေစ့တေဆာင္းကို သိခြင့္ရခဲ့သည္။

ဆရာေမာင္ဆုရွင္၏ အမည္အရင္းမွာ ဦးမ်ဳိးသန္႔ျဖစ္သည္။ ဆရာ့ကို ၁၉၃၂ ခု ဇန္န၀ါ ရီလ ၁ ရက္ ေသာ ၾကာေန႔တြင္ ေျမာင္းျမၿမိဳ႕၌ အဘဦးခ်စ္ေဖ၊ အမိေဒၚစိန္ျမင့္တို႔မွ ဖြားျမင္ခဲ့ သည္။ ေမြးခ်င္းသံုးဦးအနက္ ဆရာသည္ အႀကီးဆံဳးျဖစ္သည္။ ငယ္စဥ္က မူလတန္းႏွင့္အ လယ္တန္းပညာကို ေျမာင္းျမၿမိဳ႕၌လည္းေကာင္း အထက္တန္းပညာကို ရန္ကုန္ၿမဳိ႕မွ အထက္တန္းေက်ာင္း၌လည္းေကာင္း သင္ၾကားခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ ၀ိဇၹာဘဲြ႕ရခဲ့သည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွ သတင္းစာပညာ ဒီပလိုမာဘြဲ႕မ်ားလည္း ရရွိခဲ့သည္။

၁၉၄၉ တြင္ ႐ိုထရီကလပ္မွက်င္းပေသာ စာစီစာကံုးၿပဳိင္ပြဲ၌ “ႏိုင္ငံ့သားေကာင္းတာ၀န္” ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ဆုရရွိခဲ့ သည္။ ယင္းႏွစ္၌ပင္ ‘ေမာင္ျဖဴႏႊဲ႕’ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ ဟံသာ၀တီသတင္းစာ၌ ကဗ်ာမ်ားစတင္ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။

၁၉၅၄ တြင္ စာေပဗိမာန္သို႔ ၀င္ေရာက္အမႈထမ္းခဲ့ၿပီး ထိုႏွစ္မွာပင္ ရႈမ၀မဂၢဇင္း၊ သင့္ဘ၀မဂၢဇင္းႏွင့္ အျခား စာနယ္ဇင္းမ်ား၌ ေမာင္ဆုရွင္ ကေလာင္အမည္အျပင္ ေအာင္သူ၊ မ်ဳိးသန္႔၊ ၀င္းသန္႔၊ ဦးဘခက္စသည့္ ကေလာင္ကြဲမ်ားျဖင့္ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ ၀တၳဳတိုမ်ား၊ ကဗ်ာမ်ား ေရးသားခဲ့သည္။ စာေပဗိမာန္ထုတ္ ျပည္သူ႔ လက္စြဲစာစဥ္မ်ား၌လည္း ေအာင္သူ၊ မ်ဳိးသန္႔ ကေလာင္အမည္မ်ားျဖင့္ လံုးခ်င္းစာအုပ္ေျမာက္မ်ား စြာေရးသားခဲ့သည္။ အေမရိကန္သံ႐ံုး ျပန္ၾကားေရးဌာနမွထုတ္ေ၀ေသာ ‘အိုင္ယာေကာ့ကာ’ ၊ ‘ေရဂါ’ ႏွင့္ အျခား စာအုပ္မ်ားကို ‘မဟာမိ’ ကေလာင္အမည္ျဖင့္ ဘာသာျပန္ခဲ့သည္။

ဆရာေရးသားျပဳစုခဲ့သည့္ စာအုပ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ရွိရာ ထင္ရွားသည့္စာအုပ္မ်ားမွာ ျမဘုရားေရႊတိဂံု၊ နီေသာ လင္းယုန္၊ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲေခတ္ကိုယ့္ေတြ႕မ်ား၊ စိတ္ႏုပ်ဳိကိုယ္က်န္းမာ၊ ၿမဳိ႕ျပခံစားမႈစာမြန္မ်ား၊ ႏွစ္ဆယ္ ရာစုသုတကမၻာ၊ ကမာၻေျမေႂကြမွာစိုးသူမ်ား၊ ၂၁ ရာစု လူမႈေ၀ါဟာရမ်ား (၆) တြဲ၊ အေသးအမႊားအေရး မထားဖို႔နည္းလမ္း (၁၀၀)၊ မိုးေကာင္းကင္ကို ေမာ့ၾကည့္ျခင္း၊ စာေရးသူလက္စြဲ၊ အေကာင္းျမင္စိတ္စြမ္း အား၊ ေပ်ာ္ရႊင္သုခတစ္ဘ၀၊ ေန႔စဥ္ စိတ္ခ်မ္းသာဖို႔နည္းလမ္း (၉) သြယ္၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ ဖြယ္ရာမႈလမ္းညြန္ စသည္တို႔ျဖစ္သည္။

၁၉၆၇ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသားစာေပဆု (သုတပေဒသာဆု) ကို တီထြင္မႈမ်ားသမိုင္းစာ အုပ္ျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ အမ်ဳိးသား စာေပဆု (ဘာသာျပန္ဆု) ကို ပင္လယ္ျပာႏွင့္တံငါအိုစာအုပ္ျဖင့္လည္းေကာင္း ရရွိခဲ့သည္။

ဆရာသည္ ပံုႏွိပ္ေရးႏွင့္စာအုပ္ထုတ္ေ၀ေရးလုပ္ငန္း၊ စာေပဗိမာန္အဖြဲ႕၌ စာတည္း၊ စာတည္းမွဴး၊ Forward magazine ဌာန၌ ဒုတိယညြန္ ၾကားေရးမွဴးအျဖစ္လည္းေကာင္း စာေပဗိမာန္၌ ညြန္ၾကားေရးမွဴးအျဖစ္ လည္းေကာင္း ထမ္းရြက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ အၿငိမ္းစားယူခဲ့သည္။ ထို႔ ေနာက္ ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန စာေပဗိမာန္ အဖြဲ႕၌ အၾကံေပးအရာရွိအျဖစ္ ကြယ္လြန္ခ်ိန္အထိ တာ၀န္ယူထမ္းေဆာင္ခဲ့သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံစာေပႏွင့္စာနယ္ဇင္းအဖြဲ႕၏ ဥကၠဌ၊ အမ်ဳိးသားစာေပဆု၊ စာေပဗိမာန္စာမူဆု၊ ပခုကၠဴဦးအုန္းေဖ စာေပဆုေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕အတြင္းေရးမွဴး၊ ထြန္းေဖာင္ေဒးရွင္း၊ သုတ စြယ္စံုစာေပဆုေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕ ၀င္ႏွင့္ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္ ထူးခြၽန္ဆုေရြးခ်ယ္ေရးအဖြဲ႕၀င္ စသည္ျဖင့္ စာေပအႏုပညာဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ားတြင္ ဦးေဆာင္ပါ၀င္ခဲ့သည္။

ဆရာသည္ သူ႔အား လူတကာက အပူကပ္သမွ်ကိုလည္း ဘယ္ေသာအခါမွ ေခါင္းေရွာင္လင့္မရွိ။ တတ္စြမ္း သမွ် ေစတနာအျပည့္အ၀ျဖင့္ ႐ုိင္းပင္းကူညီတတ္သည္။ လာသမွ်လူေပါင္းစုံကိုလည္း ဆရာသည္ အစြမ္း ကုန္ျဖည့္စည္းေပးကမ္းကူညီတတ္သည္။ ဆရာသည္ သေဘာ ေကာင္း၍ လူတိုင္းအေပၚနားလည္ခြင့္လြတ္ တတ္သျဖင့္ ဆရာ့ကိုအသံုးျပဳၿပီး အခြင့္အေရးယူသြားသူမ်ားကိုလည္း ဆရာသည္အျမဲတမ္းသည္းခံခြင့္ လြတ္တတ္သည္။ ဆရာ့ကို ဒုကၡေပးသူေပါင္းမ်ားစြာကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ေတြ႕ျမင္ေနရေသာ္လည္း ဆရာ့ေၾကာင့္ဒုကၡေရာက္ သြားသည္ဟူ၍ တစ္ေယာက္ကိုမွမေတြ႕ဖူးေခ်။

ဆရာသည္ မိမ္ိထက္ႏွိမ့္ပါးသူမွန္သမွ်ကို အယုတ္အလတ္အျမတ္မခြဲတတ္။ ႀကီးျမတ္သူကို အ႐ုိအေသေပး တတ္ေသာ္လည္း အာဏာ ပိုင္မ်ားကိုမူ လိုအပ္သည္ထက္ မ်က္ႏွာလိုမ်က္ႏွာရ ေဖာ္လံမဖားတတ္ေပ။ ၀န္ႀကီး၊ ၀န္ေလးပုဂၢဳိလ္မ်ား၏မိန္႔ခြန္းမ်ားကိုလည္း ေနာက္ ကြယ္မွေရးသားေပးရျခင္း ဘာသာျပန္ေပးရျခင္း မ်ားျပဳလုပ္ေပးေနေသာ္လည္း ဆရာသည္ ဘယ္ေသာအခါမွအခြင့္အေရးမယူတတ္ေပ။ အခ်ဳိ႕က ဆရာ့အား န၀တ၊ နအဖအာဏာပိုင္မ်ားအား အလုပ္အေကြၽးျပဳေနသူဟု အထင္မွတ္မွားၾကသည္။ ဆရာသည္ အစိုးရ ထုတ္စာနယ္ ဇင္းမ်ား၌ အစိုးရအာေဘာ္၀ါဒျဖန္႔ေဆာင္းပါးမ်ားကိုလည္း မည့္သည့္အခါမွ် မေရးခဲ့ေခ်။ ေရး ခိုင္းေလလည္း မခတ္ျပတ္ျပတ္ပင္ ျငင္းပယ္ခဲ့သည္။

စာေပဆုေရြးခ်ယ္ေရးအစည္းအေ၀းမ်ား၌ ဆရာသည္ တရားမွ်တစြာပင္ဆံုးျဖတ္၍ ထိုက္တန္သူမွန္သမွ်ကို ဆုေရြးခ်ယ္ေပးရန္ ေထာက္ခံ ေပးေလ့ရွိသည္။ ဆရာသည္ မည္သည့္အခါမွ မမွ်မတ မလုပ္၊ မေျပာ မည္သူ႔ ကိုမွ မတရားမဖိခဲ့ေခ်။ ေတာ္သူေကာင္းသူဆိုလွ်င္ ဆရာ သည္ အျမဲတမ္းခ်ီးက်ဴး၍ အစြမ္းအစရွိ သူမ်ားကို အျမဲေျမေထာင္ေျမႇာက္ေပးေလ့ရွိသည္။

သို႔ေသာ္ ပုထုဇဥ္လူသားပီပီ ဆရာ့၌အားနည္းခ်က္ခြၽတ္ယြင္းခ်က္မ်ား ရွိေကာင္းရွိမည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံႏွင့္ လူမ်ဳိးအက်ဳိးႏွင့္ စာေပ အက်ဳိးဆုတ္ယုတ္ေအာင္ မည္သည့္အခါမွမလုပ္ခဲ့ဟု အျပည့္အ၀ က်ေနာ္ယုံၾကည္သည္။ ဆရာသည္ သူ႔ကေလာင္ကိုလည္း မည္သည့္ အခါမွ အေရာင္မစြန္းခဲ့ေခ်။

စာေပအေပၚ သစၥာရွိ၍ ရိုးသားေျဖာင့္မတ္ကာ စိတ္ေကာင္းႏွလံုးေကာင္းရွိေသာ ဆရာသည္ အသက္ (၇၇) ႏွစ္အရြယ္၌ ရုတ္တရက္ ဦးေႏွာက္ေၾကာျပတ္၍ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၂ ရက္ေန႔တြင္ ကြယ္လြန္သြား ခဲ့ေလသည္။ ဇြန္လ ၄ ရက္ေန႔၌ ဆရာ့ႂကြင္းက်န္ေသာ ႐ုပ္ ကလပ္ကို ေရေ၀းသုႆန္တြင္ မီးသၿဂဳႋဟ္ခဲ့ရာ၊ စ်ာပန၌ လူခ်စ္လူခင္ေပါမ်ားေသာ ဆရာ့ေနာက္ဆံုးခရီးကို လိုက္လံပို႔ေဆာင္သူ အမ်ားအျပားကို ေတြ႕ရသည္။ စာေပအႏုပညာနယ္သာမက ဌာနဆိုင္ရာ၀န္ထမ္းမ်ား၊ ဆရာ့မိတ္ေဆြမ်ာ၊ သားခ်င္းမ်ားအားလံုးက ဆရာ့ကို ယခုလို႐ုတ္တရက္ ကြယ္လြန္သြားလိမ့္မည္ဟု ထင္မွတ္မထားခဲ့ၾကေပ။ လာေရာက္သူအားလံုး၏ မ်က္ႏွာျပင္တြင္ ဆရာ႔ကို ႏွေျမာတသ၀မ္းနည္းပူေဆြးေနၾကသည့္ အရိပ္အေယာင္မ်ားေတြ႕ရေပသည္။

က်ေနာ္သည္ လူ႔အုပ္ထဲတိုးေ၀ွ႔ရင္း ဈာပနစင္ထက္၌ မွန္ေခါင္းအတြင္းရွိ ဆရာ့႐ုပ္ကလာပ္ကို လွမ္းၾကည့္လိုက္ရာ၊ အျဖဴေရာင္ တိုက္ပံု လႊြမ္းလ်က္ ျပံဳးေရာင္သန္းကာ ၿငိမ္သက္စြာ လဲေလ်ာင္းလ်က္ ရွိေနေသာဆရာ့႐ုပ္ကလာပ္ကို ျမင္ေတြ႕ရသည္။ ဆရာ့သား ဂ်င္မီကမ္းေပး သည့္ နာေရးယပ္ေတာင္ ကေလးႏွင့္ ဆရာ့အမွတ္တရမွတ္တမ္းစာအုပ္ကေလးကိုလွမ္းယူရင္း ဆရာ့ကို ေကာင္းရာသုကတိလားပါေစဟု စိတ္ထဲမွ ဆုေတာင္းေနမိသည္။ သို႔ေသာ္ လူတိုင္းအေပၚေစတနာအျပည့္အ၀ထား၍ ကူညီ႐ိုင္းပင္းတတ္ေသာ စိတ္ေကာင္းႏွလံုးေကာင္းရွိသည့္ ဆရာ့အတြက္ က်ေနာ့္ဆုေတာင္းသည္ စင္စစ္လိုအပ္မည္ မထင္ေပ။ ေနာင္ဘ၀မ်ားရွိခဲ့လွ်င္ ဆရာႏွင့္က်ေနာ္ ျပန္လည္ဆံုးစည္း၍ ဆရာ့တပည့္အျဖစ္ ဆရာ့အနား တြင္ ႂကြယ္၀လွသည့္ စာေပဗဟုသုတမ်ားကို သင္ယူပါရေစဟုသာ အခါခါဆုေတာင္းေနမိပါေတာ့သည္။

 
Leave a comment

Posted by on September 13, 2011 in Than Win Hlaing, Variety Article

 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: